|
|
romarch
◦
romarch
◦
romarch |
|
Věda a
výzkum |
Katalog
(ČR) |
Katalog (cizina) |
●
Stará Rus |
|
○
Ruská
studia |
|
○
Rusko |
|
○
Bělorusko |
|
○
Ukrajina |
●
Jižní Kavkaz |
|
○
Abcházie |
|
○
Arcach
(Náhorní Karabach) |
|
○
Arménie |
|
○
Ázerbájdžán |
|
○
Gruzie |
|
○
Turecko (Arménie) |
● Východní středomoří |
|
○
Egypt |
|
○
Izrael |
|
○
Libanon |
|
○
Severokyperská turecká republika |
|
○
Sýrie |
|
○
Turecko |
●
Románská Evropa |
|
○
Andorra |
|
○
Bosna a Hercegovina |
|
○
Bulharsko |
|
○
Estonsko |
|
○
Francie |
|
○
Gibraltar |
|
○
Itálie |
|
○
Lichtenštejnsko |
|
○
Lucembursko |
|
○
Maďarsko |
|
○
Německo |
|
○
Norsko |
|
○
Polsko |
|
○
Rakousko |
|
○
Slovensko |
|
○
Španělsko |
|
○
Švédsko |
|
○
Švýcarsko |
Výuka a
studium |
|
|
|
|
|
|
Raně středověká architektura v zahraničí ...
Jižní Kavkaz |
|
|
|
|
|
|
ABCHÁZIE -
neuznané "království" |
|
|
|
|
|
Počátky křesťanství sahají na dnešním území Abcházie až do čtvrtého
století našeho letopočtu, a to vznikem první křesťanské komunity ve
městě Pitsunda. S postupným šířením křesťanství vznikaly i první
kostely, jejichž fragmenty jsou dnes objeveny právě v Pitsundě, dále v
Suchumi či ve vesnici Kaman. Tyto nejstarší kostely jsou
charakterizovány propracovanou vnitřní výzdobou, jak je například
mozaiková podlaha (Pitsunda) či podlaha vykládaná barevnými dlaždicemi
(Suchumi). V první polovině šestého století se v Abcházii (tehdy
součástí Byzantské říše) stává křesťanství oficiálním náboženstvím, což
znamená i výrazný rozvoj sakrální architektury. Důkazem toho jsou
pozůstatky kostelů v Gagře (Church of St. Hypatius of Gagra),
Tsandripshu či v Drandě. Známým místem je i Nový Afon, kde najdeme
fragmenty kostela datovaného do sedmého století. Významným mezníkem pro
sakrální architekturu byla rovněž nezávislost, kterou země získala v
polovině osmého století. V nově vzniklém Abcházském království se
upevnila tradice křesťanství, což znamenalo vznik dalších významných
křesťanských staveb. Období konce osmého až desátého století přineslo
výstavbu kostelů v již zmíněné Pitsundě a Novém Afonu. Z desátého
století je i katedrála v Mokvě s dochovanými nástěnnými malbami. Stavby
z tohoto období nesou známky byzantského a gruzínského vlivu. Vyznačují
se také jemnou kamenořezbou. Koncem desátého století samostatné
Abcházské království zaniká a je připojeno ke Gruzínskému království. Z
doby desátého až jedenáctého století lze jmenovat další neméně významné
křesťanské stavby, jednou z nich je katedrála v oblasti Agu-Bedia, dále
kostel svátého Šimona Kananejského v Novém Afonu a kostel Nanebevzetí
Panny Marie v Lychny s dochovanými freskami. Křesťanská víra a s tím i
úzce spojená sakrální architektura byla i v pozdějším období ovlivňována
různými událostmi – rozdělení církve na katolickou a ortodoxní v roce
1054, turecká expanze v šestnáctém století, připojení k ruskému impériu
na konci devatenáctého století. Současná historie staví Abcházii rovněž
do složité situace. Oficiálně se jedná o autonomní oblast Gruzie, avšak
po válce v letech 1992 – 1993 vyhlásila Abcházie nezávislost, kterou
uznalo jako první Rusko v roce 2008. Vraťme se však ještě krátce ke
křesťanským památkám, z nichž jmenujme klášter svatého Šimona
Kananejského v Novém Afonu z konce devatenáctého století. Jedná se o
velký klášterní komplex, který prochází v současné době rekonstrukcí a který je vyhledávaným turistickým místem. |
|
|
|
|
|
|
LYCHNY (Лыхны) |
|
|
|
|
|
|
KLÍČOVÁ SLOVA ... patrocinium
Nanebevzetí Panny Marie, stavba vzniká v období 10. - 11. století, lehce
podélná dispozice s výrazným křížením, tamburem a přístavky, torzálně
dochovaná výmalba. |
|
|