romarch romarch romarch
Věda a výzkum
Katalog (ČR)
Katalog (cizina)
Stará Rus
  ○  Ruská studia
  ○  Rusko
  ○  Bělorusko
  ○  Ukrajina

Jižní Kavkaz

  ○  Abcházie
  ○  Arcach (Náhorní Karabach)
  ○  Arménie
  ○  Ázerbájdžán
  ○  Gruzie
  ○  Turecko (Arménie)
● Východní středomoří
  ○  Egypt
  ○  Izrael
  ○  Libanon
  ○  Severokyperská turecká republika
  ○  Sýrie
  ○  Turecko
Románská Evropa
  ○  Andorra
  ○  Bosna a Hercegovina
  ○  Bulharsko
  ○  Estonsko
  ○  Francie
  ○  Gibraltar
  ○  Itálie
  ○  Lichtenštejnsko
  ○  Lucembursko
  ○  Maďarsko
  ○  Německo
  ○  Norsko
  ○  Polsko
  ○  Rakousko
  ○  Slovensko
  ○  Španělsko
  ○  Švédsko
  ○  Švýcarsko
Výuka a studium
 
 
 
  Raně středověká architektura v zahraničí ... Jižní Kavkaz
 
  ABCHÁZIE - neuznané "království"  
  Počátky křesťanství sahají na dnešním území Abcházie až do čtvrtého století našeho letopočtu, a to vznikem první křesťanské komunity ve městě Pitsunda. S postupným šířením křesťanství vznikaly i první kostely, jejichž fragmenty jsou dnes objeveny právě v Pitsundě, dále v Suchumi či ve vesnici Kaman. Tyto nejstarší kostely jsou charakterizovány propracovanou vnitřní výzdobou, jak je například mozaiková podlaha (Pitsunda) či podlaha vykládaná barevnými dlaždicemi (Suchumi). V první polovině šestého století se v Abcházii (tehdy součástí Byzantské říše) stává křesťanství oficiálním náboženstvím, což znamená i výrazný rozvoj sakrální architektury. Důkazem toho jsou pozůstatky kostelů v Gagře (Church of St. Hypatius of Gagra), Tsandripshu či v Drandě. Známým místem je i Nový Afon, kde najdeme fragmenty kostela datovaného do sedmého století. Významným mezníkem pro sakrální architekturu byla rovněž nezávislost, kterou země získala v polovině osmého století. V nově vzniklém Abcházském království se upevnila tradice křesťanství, což znamenalo vznik dalších významných křesťanských staveb. Období konce osmého až desátého století přineslo výstavbu kostelů v již zmíněné Pitsundě a Novém Afonu. Z desátého století je i katedrála v Mokvě s dochovanými nástěnnými malbami. Stavby z tohoto období nesou známky byzantského a gruzínského vlivu. Vyznačují se také jemnou kamenořezbou. Koncem desátého století samostatné Abcházské království zaniká a je připojeno ke Gruzínskému království. Z doby desátého až jedenáctého století lze jmenovat další neméně významné křesťanské stavby, jednou z nich je katedrála v oblasti Agu-Bedia, dále kostel svátého Šimona Kananejského v Novém Afonu a kostel Nanebevzetí Panny Marie v Lychny s dochovanými freskami. Křesťanská víra a s tím i úzce spojená sakrální architektura byla i v pozdějším období ovlivňována různými událostmi – rozdělení církve na katolickou a ortodoxní v roce 1054, turecká expanze v šestnáctém století, připojení k ruskému impériu na konci devatenáctého století. Současná historie staví Abcházii rovněž do složité situace. Oficiálně se jedná o autonomní oblast Gruzie, avšak po válce v letech 1992 – 1993 vyhlásila Abcházie nezávislost, kterou uznalo jako první Rusko v roce 2008. Vraťme se však ještě krátce ke křesťanským památkám, z nichž jmenujme klášter svatého Šimona Kananejského v Novém Afonu z konce devatenáctého století. Jedná se o velký klášterní komplex, který prochází v současné době rekonstrukcí a který je vyhledávaným turistickým místem.  
  LYCHNY (Лыхны)
 
 
 

KLÍČOVÁ SLOVA ... patrocinium Nanebevzetí Panny Marie, stavba vzniká v období 10. - 11. století, lehce podélná dispozice s výrazným křížením, tamburem a přístavky, torzálně dochovaná výmalba.

 
 

 

   
       
       
   

© Ing. arch. Milan Falta    2015

  falta.milan@gmail.com

 

 
   

Tento projekt vzniká za podpory studentské grantové soutěže ČVUT FA a projektového ateliéru URBAPLAN s.r.o. 

počet přístupů: