|   | 
			  | 
			
			
			 | 
			  | 
			
			
				
					|   | 
					
					
					Středoškolské 
					referáty o románské architektuře (SOČ): | 
					  | 
				 
				
					 | 
					 | 
					
					
		  | 
				 
				
					|   | 
					
					 PRAHA - KYJE  | 
				 
				
					 | 
				 
				
					| 
					KLÍČOVÁ SLOVA ...
					patrocinium sv. 
					Bartoloměje, stavba vzniká v I. polovině 13. století, 
					románský podélný kostel, pevnostní charakter, pravoúhlé 
					presbyterium, mohutná západní věž, západní empora, systém 
					chodeb v síle zdi, zakladatel pravděpodobně biskup Jan | 
				 
				
					 | 
					 | 
					 | 
				 
				
					|   | 
					
					 
					
					
					TENTO TEXT JE STŘEDOŠKOLSKÝM REFERÁTEM, NEJEDNÁ SE O VĚDECKÝ 
					ČLÁNEK!  | 
					  | 
				 
				
					 | 
					 | 
					 | 
				 
				 
	
		|   | 
		
		  | 
		  | 
		
		 
		Na předměstí Prahy můžeme nalézt významný a zajímavý románský kostel sv. 
		Bartoloměje. Jedná se o emporový chrám, jenž byl vystavěn na biskupském 
		dvorci, který se v raném středověku nacházel relativně daleko od Prahy. 
		Přínos kyjského kostela a jeho význam v české románské architektuře 
		můžeme spatřovat hned v několika rovinách. Zaprvé, jde o dobře zachovaný 
		typ sakrální stavby, která sloužila nejen pro konání bohoslužeb, nýbrž 
		měla i význam pevnostní, coby poslední útočiště obyvatel. V chrámu se 
		dochovala síť chodeb, umístěných v síle zdi, které se sice objevují i v 
		jiných českých románských objektech, ale nikoli v takovém rozsahu.  | 
		  | 
	 
	
		|   | 
		  | 
		  | 
		  | 
		  | 
	 
	
		|   | 
		
		Důležitým faktem také je, že známe iniciátora stavby. Byl jím pražský 
		biskup Jan, což dokládá nápis, objevený roku 1781 v presbyteriu:
		
			
				FVNDATOR HVIVS ECCLESIAE IOHANNES PRAGENSIS EPISCOPVS 
			 
		 
		Bohužel, z latinských slov se nedovídáme, o jakého biskupa šlo. Zdali 
		o Jana I., II., III., či IV. Biskupa Jana III. i IV. můžeme vyloučit, 
		neboť v době jejich působení již české země ovládala gotika. 
		Přihlédneme-li k některým stavebním detailům (mírně lomený oblouk empory 
		a křížové klenby lodi, které tvoří na bočních stěnách stopu lomeného 
		oblouku, pak je nutno vznik kostela datovat do první poloviny 13. 
		století, tedy do období biskupa Jana II. (1226 - 1236).  
		Kostel sestává z obdélné lodi 8,5 metru dlouhé a 6,53 metru široké, k 
		níž je přidruženo pravoúhlé kněžiště o rozměrech 
		5,25 m x 5,13 m. Kněžiště je v exteriéru také jedinou, architektonickými 
		prvky alespoň trochu zdobenou, částí kostela. Hranolovité těleso je 
		založeno na jednoduchém soklu, ze kterého se pnou nárožní liseny a liseny 
		prostupující středy severní a jižní zdi. Ty měly původně přecházet v 
		obloučkový vlys, po kterém dnes již nenalezneme jedinou stopu, ale 
		starší prameny o jeho existenci hovoří (Braniš 1892, 49). Kněžiště je 
		osvětleno třemi okny. Jedním původním čelním, které bylo zazděno, a při 
		poslední rekonstrukci opět obnoveno, a dvěma postraními, která byla při 
		této rekonstrukci uvedena do románského tvaru (před tím byla pravoúhlá), 
		ale při vzniku kostela zde patrně vůbec nebyla. Na stěnách lodi 
		nespatřujeme takřka žádný románský dekor. Jižní fasáda je prolomena 
		dvěma okny, z nichž jedno je původní a druhé bylo při rekonstrukci 
		uvedeno do původního stavu. V severní fasádě nalézáme jedno, taktéž 
		obnovené, okno a zbytky ústupkového portálu, kterým se dnes vstupuje do 
		sakristie. Západní část kostela zaujímá mohutná, 4,5 m hluboká, věž, 
		jejíž šířka je shodná se šířkou lodi. V přízemí západní části věže je 
		prolomen novější vstupní portál, jenž chrání novodobý přístavek. První 
		patro věže je z jihu osvětleno jedním původním románským oknem, pod nímž 
		se mírně napravo nalézá zazděný portálek, kudy se vstupovalo na emporu. 
		V západním průčelí věže se nalézá okno gotické s lomeným obloukem, pod 
		kterým, taktéž mírně napravo, můžeme spatřit malý zazděný portál s 
		krakorci. Druhé patro bylo oživeno jednoduchými, ale zajímavými 
		sdruženými okny, které nebyly děleny sloupkem, ale jednoduchým pilířkem. 
		Ta se dochovala zazděná na severní stěně věže. Na jižní stěně byly 
		jejich archivolty pozměněny do tvaru trojlistých oblouků, stejně jako u 
		dvojice těchto oken na západní stěně. Až do roku 1859 bylo nejvyšší 
		patro tvořeno dřevěným podsebitím, které bylo zmíněného roku nahrazeno 
		trvanlivějším cihlovým omítnutým zdivem s malými okny (Lehner 1903b, 
		52)11. Kromě již popsaných oken můžeme v kamenném zdivu spatřit různě 
		rozmístěná drobná kruhová nebo střílnová okna, která přivádějí světlo do 
		úzkých chodeb v obvodových zdech kostela. 
		Exteriér kyjského románského chrámu působí v současné době po 
		rekonstrukci velmi ušlechtilým dojmem a návštěvník 
		zde může shlédnout téměř slohově čistý a v mnohém zajímavý románský 
		kostel.  | 
		  | 
	 
	 
	
		|   | 
		
		  | 
		
		  | 
		
		  | 
		  | 
	 
	
		|   | 
		
		  | 
		
		  | 
		
		 
		   | 
		  | 
	 
	
		|   | 
		kněžiště (Lehner II.1903,54) | 
		empora (Lehner II.1903,51) | 
		torzo portálu (Lehner 
		II.1903,53) | 
		  | 
	 
	
		|   | 
		  | 
		  | 
		  | 
		  | 
	 
	
		|   | 
		
		Bohužel, přes veškerou snahu se mi nepodařilo dostat se do interiéru 
		stavby, a tak následující stručný popis bude vycházet pouze z dostupných 
		literárních pramenů. V nynější době je vstup do chrámu možný novějším 
		portálem, situovaným v západním průčelí stavby. Vejdeme-li do kostela, 
		staneme v křížově sklenutém přízemku, který se obloukem, dosedajícím na 
		mohutné pilíře, otevírá do interiéru lodi. Samotná loď je sklenuta dvěma 
		poli křížové klenby, které odděluje mohutný pas, vystupující z 
		přízedních románských římsových konzol. Taktéž křížově sklenuté kněžiště 
		je od lodi odděleno monumentálním triumfálním obloukem, jenž tvoří tři 
		pravoúhlé ústupky. Rozhraní mezi ukončujícími archivoltami a 
		vertikálními částmi tvoří jednoduchá románská římsa. Ve východní části 
		lodi, v jižní i severní zdi, byly zhotoveny výklenky, zaklenuté 
		obloukem. Tyto mělké prostory vznikly vylámáním části zdiva v místech, 
		kde se vstupovalo do systému chodeb. Chodba v severní stěně je 
		neprůchodná a má být zazděna, tudíž není znám její průběh. Zato v jižní 
		stěně je chodba doposud prostupná, funkční. Můžeme jí vystoupat na 
		emporu, nacházející se v prvním patře věže. Ta je křížově sklenuta a do 
		lodi se otevírá mírně lomeným obloukem. Oba níže popsané zazděné 
		portálky v patře věže nevedly přímo na emporu, nýbrž právě do úzké 
		chodby. Ta od empory dále pokračuje v západní stěně věže a nakonec se 
		zalomí do stěny severní, odkud ústí do třetího patra věže. 
		Přestože se kyjský románský kostel sv. Bartoloměje nenalézá na venkově, 
		ale leží přímo na předměstí hlavního města Prahy, nepřekypuje románským 
		dekorem a je poměrně strohý, jedná se o významnou stavbu české venkovské 
		románské architektury 13. století. | 
		  | 
	 
	
		|   | 
		
		 
		   | 
		  | 
	 
	
		|   | 
		
		půdorys (Lehner II.1903,50) | 
		  | 
	 
	 
			 |